Fotografia Jacko Vassileva daje sugestywny obraz bułgarskiej wsi i ludności. Przedstawia siłę ducha mieszkańców tradycyjnych domostw, często żyjących na granicy nędzy w słabo rozwiniętych okolicach. Vassilev jako portrecista potrafi pokonać dystans pomiędzy fotografem a modelem. Twarze dzieci, starców, kobiet, ich codzienne zajęcia i naturalne otoczenie są głównym tematem jego twórczości.
Jak twierdzi w wywiadzie dla galerii VERVE w Meksyku, gdzie wystawiał swoje prace:
"Chciałby zachować w fotografii wszystko, co dzieje się w Bułgarii, szczególnie dawnego pokolenia. Ci ludzie mają w sobie coś, czego młode pokolenie nie odziedziczyło -siłę ducha obecną w ich oczach, rękach, twarzach. Zadziwiające ekspresje ich twarzy są tak naturalne, prawdziwe, że czasami chciałbym, aby moja fotografia potrafiła oddać też zapach i dźwięk. To co mogę osiągnąć, to przechowanie tych obrazów dla przyszłych pokoleń. To dlatego zajmuję się fotografią. Jest ona wielką sztuką, i żadne reżimy ani partie nie potrafią jej powstrzymać." [tłum. własne]
Jacko Vassilev zadebiutował jako fotograf w latach 70. Jego pracownia wielokrotnie była obiektem nalotów aparatu bezpieczeństwa. Konfiskowano zdjęcia, oskarżając twórcę o pesymistyczne spojrzenie na rzeczywistość.
Prace artysty były wystawiane w 17 krajach, a w Paryżu opublikowano wydawnictwo na jego temat pt. Bułgarzy.
Jak twierdzi w wywiadzie dla galerii VERVE w Meksyku, gdzie wystawiał swoje prace:
"Chciałby zachować w fotografii wszystko, co dzieje się w Bułgarii, szczególnie dawnego pokolenia. Ci ludzie mają w sobie coś, czego młode pokolenie nie odziedziczyło -siłę ducha obecną w ich oczach, rękach, twarzach. Zadziwiające ekspresje ich twarzy są tak naturalne, prawdziwe, że czasami chciałbym, aby moja fotografia potrafiła oddać też zapach i dźwięk. To co mogę osiągnąć, to przechowanie tych obrazów dla przyszłych pokoleń. To dlatego zajmuję się fotografią. Jest ona wielką sztuką, i żadne reżimy ani partie nie potrafią jej powstrzymać." [tłum. własne]
Jacko Vassilev zadebiutował jako fotograf w latach 70. Jego pracownia wielokrotnie była obiektem nalotów aparatu bezpieczeństwa. Konfiskowano zdjęcia, oskarżając twórcę o pesymistyczne spojrzenie na rzeczywistość.
Prace artysty były wystawiane w 17 krajach, a w Paryżu opublikowano wydawnictwo na jego temat pt. Bułgarzy.
Dziewczynka nosząca wodę w PGRze, 1985
Trzy pokolenia, 1988


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz